Kvittering

Revisorordbog

En kvittering er et dokument, der bekræfter modtagelsen af varer eller penge og fungerer som bevis for en transaktion mellem to parter.

Hvad er kvittering?

Kvittering refererer til det skriftlige bevis, der udleveres til en betaler som bekræftelse for, at en transaktion har fundet sted. Kvitteringen fungerer som et bevis for, at betalingen for varer eller tjenester er modtaget af sælgeren eller udbyderen. I forhold til regnskab tjener kvitteringen både som et juridisk bevis og som et værdifuldt dokument til bogføring og revision af økonomiske transaktioner.

Form og indhold

En standard kvittering indeholder typisk information såsom dato for købet, beløb, betalingsmetode, beskrivelse af de købte varer eller ydelser samt parternes identitet. For virksomheder er det også afgørende, at kvitteringen indeholder momsoplysninger hvis relevant.

Funktion

En kvittering har mange funktioner. Den tjener som en registrering af salg for sælgeren, hvilket hjælper i forhold til bogføring og lagerstyring. For køberen er kvitteringen et middel til at sikre, at betalingen er sket korrekt og kvitteringen kan anvendes til at sikre garantikrav i tilfælde af returneringer.

Eksempel på brug:

Efter at have købt en bærbar computer, modtog du en kvittering fra forhandleren som bekræftelse for transaktionen. Du gemmer kvitteringen i dit regnskab som dokumentation for en udgift.

Synonymer:

  • Betalingsbevis
  • Købsbevis
  • Salgsseddel

Antonymer:

  • Faktura
  • Regning

Relaterede termer:

  • Omkostning
  • Regnskab
  • Betalingsservice
  • Bogføring
  • Revision

FAQ

Hvad er formålet med en kvittering?

Formålet med en kvittering er at fungere som et skriftligt bevis for, at en betalingstransaktion har fundet sted. Den giver både sælgeren og køberen dokumentation for transaktionen og kan bruges til bogføring, returprocedurer og garanti.

Hvilke oplysninger skal en kvittering indeholde?

En kvittering skal normalt indeholde oplysninger som købsdato, beløb, betalingsmetode, beskrivelse af købte varer eller ydelser samt identifikation af parterne. For virksomheder er det vigtigt, at kvitteringen også indeholder momsoplysninger, hvis det er relevant.

Er en kvittering det samme som en faktura?

Nej, en kvittering og en faktura er forskellige dokumenter. En faktura udstedes normalt før betaling og indeholder oplysninger om betaling, mens en kvittering udstedes efter betalingen som dokumentation for transaktionen. Kvitteringen fungerer som bevis for, at betalingen er modtaget.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.