Anpartsselskab (ApS)

Revisorordbog

Et anpartsselskab (ApS) er en virksomhedsform, hvor ejerne har begrænset ansvar svarende til deres kapitalindskud. Anpartsselskaber er en populær selskabsstruktur især for små og mellemstore virksomheder grundet det lavere kapitalkrav og beskyttelse af personlige aktiver.

Hvad er et anpartsselskab (ApS)?

Anpartsselskaber (ApS) er en juridisk selskabsform i Danmark, der karakteriseres ved at have en eller flere ejere også kaldet anpartshavere, hvor hver enkelts økonomiske risiko er begrænset til deres andel af virksomhedens kapital. Dette koncept kendes også som begrænset ansvar, hvilket betyder, at anpartshavernes personlige formue er beskyttet, og de hæfter ikke personligt for selskabets gæld og forpligtelser udover det indskudte beløb.

Et anpartsselskab skal have en startkapital på mindst 40.000 DKK, som kan indskydes som kontanter eller andre værdier, der kan vurderes økonomisk. Driften af et anpartsselskab er reguleret af selskabsloven, som stiller krav til selskabets stiftelse, registrering, bogføring og årsrapport.

Anpartsselskaber er forpligtet til at have en ledelse, som typisk består af en direktør og en bestyrelse. Disse har det daglige ansvar for selskabets drift. Selskabets vedtægter fastlægger dets interne regler herunder ledelsens beføjelser, anpartshavernes rettigheder og pligter, samt hvordan overskud skal fordeles.

Eksempel på brug:

En iværksætter ønsker at starte en handelsvirksomhed men ønsker samtidig at begrænse sin personlige økonomiske risiko. Vedkommende vælger derfor at starte en virksomhed som et anpartsselskab. Efter en vellykket stiftelse med et indskud på 50.000 DKK, kan virksomheden handle juridisk uafhængigt, mens iværksætterens personlige aktiver er beskyttet.

Synonymer:

  • ApS
  • Selskab med begrænset ansvar

Antonymer:

  • Aktieselskab (A/S)
  • Enkeltmandsvirksomhed
  • Interessentskab (I/S)

Relaterede termer:

  • Kapitalselskab
  • Selskabsloven
  • Begrænset ansvar
  • Stiftelsesdokument
  • Årsrapport

FAQ

Hvad er kravene for at starte et anpartsselskab (ApS)?

For at starte et anpartsselskab (ApS) skal du have en startkapital på mindst 40.000 DKK. Denne kapital kan indskydes som kontanter eller andre økonomisk værdifulde genstande. Der er også krav om at følge selskabsloven vedrørende stiftelse og registrering af selskabet.

Hvad er forskellen mellem et anpartsselskab (ApS) og et aktieselskab (A/S)?

Den største forskel mellem et anpartsselskab (ApS) og et aktieselskab (A/S) er, hvordan ejerne hæfter for selskabets gæld og forpligtelser. I et anpartsselskab er ejerne, også kendt som anpartshavere, kun ansvarlige for deres indskud i selskabet, men i et aktieselskab kan aktionærer hæfte med hele deres formue for selskabets forpligtelser.

Hvad er fordelene ved at vælge et anpartsselskab (ApS)?

Et anpartsselskab (ApS) giver ejerne begrænset ansvar, hvilket betyder, at deres personlige aktiver beskyttes i tilfælde af selskabets gæld eller forpligtelser. Derudover kræver et anpartsselskab en mindre startkapital sammenlignet med et aktieselskab og giver fleksibilitet i forhold til ledelse og beslutningsprocesser.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.