Fakturering

Revisorordbog

Fakturering er processen, hvor en virksomhed udsteder en faktura til en kunde for leverede varer eller tjenesteydelser, hvilket angiver betalingsbetingelser og andre handelsvilkår.

Hvad er fakturering?

Fakturering indebærer udarbejdelsen og udstedelsen af en faktura, som er et dokument, der tjener som en regning og detaljeret liste over varer, tjenesteydelser, priser og betalingsbetingelser, som en sælger har leveret til en køber. Den legale binding af en faktura indebærer en forpligtelse for køberen til at betale det angivne beløb inden for den anførte betalingsfrist.

Faktureringsprocessen involverer typisk:

  • Identifikation af ydelser leveret eller varer solgt.
  • Bestemmelse af priser og mængder for de leverede ydelser eller varer.
  • Anvendelse af eventuelle rabatter, skatter eller tillæg.
  • Udarbejdelse af fakturaen med alle relevante oplysninger inklusiv sælgerens og køberens informationer, betingelser for betaling og unikke identifikationsnumre.
  • Udsendelse af faktura til køber enten elektronisk eller via post.

Fakturering er en vital del af en virksomheds finansielle ledelse, idet den påvirker likviditet og cash flow-management. Korrekt og rettidig fakturering er ligeledes essentiel for vedligeholdelse af positive forretningsrelationer.

Eksempel på brug:

Du har leveret en konsulenttjeneste til en klient, og efterfølgende udsteder du en faktura, der detaljerer den udførte arbejdstid, satser pr. time og den samlede omkostning, som klienten skal betale inden for en fastsat betalingsfrist.

Synonymer:

  • Fakturaudstedelse
  • Regningsudstedelse
  • Debitering

Antonymer:

  • Betaling
  • Indfrielse

Relaterede termer:

  • Kreditnota
  • Debitor
  • Kreditor
  • Bogføring
  • Betalingsbetingelser

FAQ

Hvordan udsteder jeg en faktura?

For at udstede en faktura skal du først identificere de leverede varer eller tjenesteydelser, fastsætte priser og mængder, anvende eventuelle rabatter, skatter eller tillæg, og derefter udarbejde fakturaen med alle relevante oplysninger. Til sidst skal du sende fakturaen til din køber, enten elektronisk eller via post.

Hvordan påvirker fakturering en virksomheds likviditet?

Fakturering spiller en afgørende rolle for en virksomheds likviditet, da det angiver betalingsbetingelser og sikrer, at kunder betaler i overensstemmelse hermed. Korrekt og rettidig fakturering sikrer, at virksomheden modtager betaling i tide og effektivt kan styre sin cash flow.

Hvad er forskellen mellem en faktura og en kreditnota?

En faktura er en regning, der udstedes til en køber for leverede varer eller tjenesteydelser. En kreditnota derimod er et dokument, der udstedes, når der forekommer fejl eller afvigelser i en faktura. En kreditnota reducerer det skyldige beløb og justerer regnskabet i overensstemmelse hermed.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.