Omvendt betalingspligt er en momsordning, hvor ansvaret for at indberette og betale moms overgår fra sælgeren til køberen af en vare eller tjenesteydelse.
Omvendt betalingspligt er en procedure i forhold til EU’s momssystem, hvor ansvaret for at afregne moms flyttes fra den sælgende part til den købende part. Ordningen anvendes ofte i forbindelse med handel mellem virksomheder, hvor køberen er momsregistreret og handler med varer eller tjenesteydelser, der er omfattet af omvendt betalingspligt.
Formålet med omvendt betalingspligt er at bekæmpe svindel med moms, da det minimerer risikoen for, at sælgeren undlader at indbetale den indkasserede moms til staten. Ved at lægge ansvaret for momsafregningen på køberen forøges graden af transparens og kontrol i momssystemet.
Omvendt betalingspligt anvendes primært i B2B-transaktioner og kan gælde for bestemte varer og tjenesteydelser som for eksempel skrot, byggematerialer, CO2-kvoter og visse elektroniske varer.
Eksempel på brug:
Forestil dig at en dansk virksomhed køber computerdele fra en tysk leverandør. I stedet for at den tyske leverandør opkræver og afregner tysk moms, er det den danske virksomhed, der skal selvangive og betale dansk moms af købet, som om virksomheden selv havde solgt varen i Danmark.
For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.
Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.
Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.
Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.