Benchmarking

Revisorordbog

Benchmarking er en proces, hvor virksomheders præstationer og processer sammenlignes med de bedste i branchen eller standarder for kontinuerligt at identificere områder til forbedring samt implementere best practices.

Hvad er benchmarking?

Benchmarking er en strategisk og analytisk proces, der involverer sammenligning af en organisations interne processer, metoder, produkter eller services mod branchens bedste aktører eller anerkendte best practices. Formålet med benchmarking er at opnå indsigt i, hvordan virksomheden præsterer i forhold til sine konkurrenter og dermed identificere muligheder for forbedring.

Benchmarking-processen indebærer typisk flere nøgletrin:

1. Identifikation af behovet for benchmarking og definition af de måleparametre, der skal sammenlignes.

2. Valg af passende sammenligningspartnere, som kunne være førende virksomheder i branchen.

3. Dataindsamling som kan involvere både kvantitativ og kvalitativ information.

4. Analyse af data, hvilket inkluderer både en intern evaluering og en ekstern sammenligning.

5. Udarbejdelse og implementering af handlingsplaner, som skal lukke præstationshullerne identificeret gennem benchmarking-processen.

Benchmarking kan være af forskellige typer såsom intern, konkurrencemæssig, funktionel og generisk afhængig af benchmarkingens fokus og omfang.

Eksempel på brug:

En virksomhed inden for fremstillingsindustrien kan implementere benchmarking ved at sammenligne sin produktionstid og kvalitet med markedslederne for at identificere ineffektivitet og udvikle strategier for at forbedre produktionsprocesser.

Synonymer:

  • Sammenligningsanalyse
  • Præstationsmåling
  • Best Practice-analyse
  • Konkurrencevurdering

Antonymer:

  • Isolationisme
  • Selvanalyse
  • Intuitionsmetoden
  • Ad hoc-vurdering

Relaterede termer:

  • KPI (Key Performance Indicators)
  • SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats)
  • TQM (Total Quality Management)
  • Kontinuerlig forbedring

FAQ

Hvad er formålet med benchmarking?

Formålet med benchmarking er at opnå indsigt i, hvordan virksomheden præsterer i forhold til sine konkurrenter og dermed identificere muligheder for forbedring.

Hvordan vælger man passende sammenligningspartnere til benchmarking?

Valget af passende sammenligningspartnere kan baseres på at identificere førende virksomheder i branchen eller dem, der har akkrediterede høje standarder inden for specifikke områder.

Hvordan implementerer man benchmarkingresultaterne i praksis?

Efter at have analyseret data og identificeret præstationer gennem benchmarking, skal virksomheden udarbejde handlingsplaner baseret på de identificerede forbedringsmuligheder og implementere dem for at opnå positive ændringer.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.