Goodwill

Revisorordbog

Goodwill repræsenterer den immaterielle værdi af en virksomhed, som ikke er direkte kvantificerbar. Værdien afspejles i firmaets ry, kundeloyalitet og andre ikke-målbare aktiver, der øger virksomhedens potentiale udover dens bogførte aktiver.

Hvad er goodwill?

Goodwill inden for virksomheder og regnskab refererer til værdien af immaterielle aktiver såsom et positivt omdømme, kundeforhold og brandværdi, som ikke kan måles direkte. Det repræsenterer forskellen mellem købsprisen for en virksomhed og dens identificerbare nettoværdi på tidspunktet for erhvervelsen. Goodwill afspejler virksomhedens evne til at generere indtægter udover dens bogførte aktiver og spiller en rolle i balanceopgørelsen.

Beregning og regnskabsmæssig behandling

Goodwill beregnes i praksis ved at fratrække de identificerbare nettoaktiver fra købsprisen ved en virksomhedsoverdragelse. Den bogførte goodwill er underlagt årlig nedskrivningstests, hvilket indebærer en vurdering af, om denne immaterielle aktivpost fortsat afspejler den forventede fremtidige økonomiske nytte.

Strategisk vurdering

Goodwill kan betragtes som et strategisk aktiv, der afspejler en virksomheds unikke position på markedet og potentialet for at generere overskud udover de målbare værdier. Ledelsens evne til at udvikle og bevare virksomhedens immaterielle værdier såsom kundebaser og brand påvirker direkte værdien af goodwill.

Eksempel på brug:

En virksomhed blev erhvervet for 20 millioner, selvom dens nettoaktiver kun blev vurderet til 15 millioner. De ekstra 5 millioner afspejler køberens vurdering af virksomhedens goodwill inklusiv en stærk kundebase og varemærkeværdi.

Synonymer:

  • Immateriel virksomhedsværdi
  • Renomméværdi

Antonymer:

  • Bogført nettoaktiver
  • Materielle værdier

Relaterede termer:

  • Brand equity
  • Immaterielle aktiver
  • Virksomhedsoverdragelse
  • Nedskrivningstest
  • Fusioneer og opkøb

FAQ

Hvordan beregnes goodwill?

Goodwill beregnes ved at fratrække de identificerbare nettoaktiver fra købsprisen ved en virksomhedsoverdragelse.

Hvad er forskellen mellem goodwill og bogførte nettoaktiver?

Goodwill repræsenterer den immaterielle værdi af en virksomhed udover dens bogførte nettoaktiver. Det inkluderer faktorer som brandstyrke, kunderelationer og fremtidig indtjeningsevne.

Hvordan testes goodwill for værdiforringelse?

Goodwill er underlagt årlige nedskrivningstests, hvor en vurdering foretages for at se, om goodwill fortsat afspejler den forventede fremtidige økonomiske nytte.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.