Opskrivninger

Revisorordbog

Opskrivninger refererer til justeringen af et aktivs bogførte værdi i virksomhedens regnskab, for at afspejle en mere retvisende værdi. Opskrivninger sker, når et aktivs værdi er steget og det ændres derfor for at vise de aktuelle markedsforhold.

Hvad er opskrivninger?

Opskrivninger er en regnskabsmæssig proces, hvor værdien af et aktiv er steget og aktivet derfor ajourføres for at afspejle dets nuværende retvisende værdi i regnskabet. Det kan være relevant i forbindelse med materielle og immaterielle aktiver som ejendomme, maskiner eller patenter.

Princippet bag opskrivninger er, at man til at starte med ofte ønsker at udvise forsigtighed i værdiansættelsen af aktiver, for ikke at overvurdere virksomhedens økonomiske position. Men hvis markedsvilkår og andre vurderingsmetoder indikerer, at værdien af et aktiv er væsentligt højere end den bogførte værdi, vil en opskrivning være nødvendig for at sikre, at regnskabet giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver.

En opskrivning må dog kun foretages, hvis værdistigningen kan anses for vedvarende. Den estimerede varige værdistigning skal kunne dokumenteres, og opskrivningen skal kunne forsvares i forhold til regnskabsprincipper – herunder International Financial Reporting Standards (IFRS) eller anden relevant lovgivning.

Eksempel på brug:

Et eksempel på opskrivninger er, hvis en virksomhed ejer en ejendom, som blev erhvervet for flere år siden til en værdi af 10 millioner kroner. Med tiden er ejendomsmarkedet steget, og den aktuelle markedsværdi af ejendommen estimeres nu til 15 millioner kroner. Virksomhedens ledelse beslutter derfor efter en professionel vurdering, at foretage en opskrivning på 5 millioner kroner for at afspejle ejendommens nuværende markedsværdi i regnskabet.

Synonymer:

  • Værdiforøgelse
  • Værdijustering
  • Revaluering

Antonymer:

  • Nedskrivninger
  • Afskrivninger
  • Værdiforringelse

Relaterede termer:

  • Regnskab
  • Aktiver
  • Afskrivning
  • Anlægsaktiv
  • IFRS

FAQ

Hvornår foretages opskrivninger i regnskabet?

Opskrivninger foretages, når værdien af et aktiv er steget. Derfor ajourføres aktivet i regnskabet for at afspejle dets retvisende værdi i forhold til de aktuelle markedsvilkår.

Hvordan dokumenteres en opskrivning?

En opskrivning skal kunne dokumenteres og overholde regnskabsprincipper. Det kan omfatte en professionel vurdering, markedsvurderinger eller anden relevant dokumentation for den estimerede værdistigning.

Hvad er forskellen mellem en opskrivning og en nedskrivning?

En opskrivning øger værdien af et aktiv i regnskabet for at afspejle en varig værdistigning, mens en nedskrivning reducerer værdien af et aktiv for at afspejle en varig værdiforringelse.

Læs de nyeste artikler

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide
15. juli, 2024

Årsopgørelse: En trin-for-trin guide

En årsopgørelse er et afgørende dokument for mange personer. Det er din årlige afregning med skattemyndighederne, som af...

Læs blogindlæg
Udfordringer og løsninger ved løn til udenlandske medarbejdere
4. september, 2023

Udfordringer og løsninger ved løn til ...

Arbejdsmarkedet bliver mere og mere globaliseret i takt med, at virksomheder udvider deres rækkevidde og får medarbejder...

Læs blogindlæg
Sådan undgår du almindelige fejl i momsregnskabet
18. september, 2023

Sådan undgår du almindelige fejl i mom...

Momsregnskabet kan være en kompleks del af en virksomheds bogføring, men det er essentielt at håndtere det korrekt for a...

Læs blogindlæg
Sådan optimerer du din skat gennem forskudsopgørelse og årsopgørelse
25. september, 2023

Sådan optimerer du din skat gennem fors...

Skattesystemet kan virke uoverskueligt for mange, men med den rette viden og fremgangsmåde kan du både optimere din økon...

Læs blogindlæg
Sådan forbereder du dig til årsopgørelsen
2. oktober, 2023

Sådan forbereder du dig til årsopgøre...

Når den tid på året nærmer sig, hvor årsopgørelsen skal laves, gør mange af os klar til at dykke ned i den ofte kompleks...

Læs blogindlæg

Ofte stillede spørgsmål

For at indsende en opgave til Finara, skal du blot udfylde vores kontaktformular. Herefter går vores team i gang med at matche din forespørgsel med op til tre kvalificerede fageksperter. Vores mål er at sikre en gnidningsløs proces, hvor du frit kan vælge den hjælp, der passer til dine behov og præferencer.

Ja! Det er altid gratis og uforpligtende at modtage tilbud via Finaras platform. Den endelige pris aftales udelukkende mellem dig og fageksperten, hvis du takker ja til et tilbud.

Finara gør det let og simpelt for dig at finde den rette fagekspert til dine behov. I stedet for selv at researche, kan du overlade arbejdet til os. Bare udfyld vores kontaktformular og få op til tre skræddersyede tilbud – gratis og uforpligtende.

Når du har udfyldt formularen, vil Finara kontakte dig indenfor 24 timer for at høre nærmere om dine behov. På den måde kan vi finde det mest præcise match til dig. Bagefter får du en mail med oplysninger om op til tre fageksperter, som passer bedst til din opgave. Herefter vil du inden for 48 timer blive kontaktet af hver enkelt fageksperter, som hver især giver en konkret pris.